Національний ТУ «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна, проводить дослідження в галузі енергетики та енергозбереження. Дослідження спрямовані на розробку оптимальної з точки зору паливної економічності, енергоефективності та екологічності гібридної бензо -(дизель -) - електричної силової установки транспортного засобу. Результати досліджень можуть бути використані в транспортних засобах різноманітного функціонального призначення. Розробленні рішення сприятимуть зменшенню експлуатаційних витрат шляхом зменшення споживання та підвищення ефективності використання паливних матеріалів.
Тенденція до переходу на гібридний тип приводу, обумовлена, в першу чергу, намаганням провідних країн світу зменшити власну залежність від постачальників енергоносіїв. Другим важливим чинником є екологічні аспекти, які стають все більш критичними із збільшенням числа автомобілів у світі та ростом їх доступності.
Конструкція традиційних силових агрегатів на основі двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ) розвинута, фактично, до свого насичення. Подальше удосконалення не може призвести до суттєвого збільшення ККД. Сучасний ДВЗ має коефіцієнт корисної дії на рівні 25-30%, що знаходиться в зоні теоретичного максимуму. Іншим нездоланним недоліком традиційного транспортного засобу є неможливість рекуперації накопленої кінетичної енергії в режимі гальмування (вся енергія перетворюється в тепло в гальмівній системі).
Між тим, використання чисто електричного транспортного засобу є економічно невиправданим. Це обумовлено відсутністю інфраструктури з заряджання акумуляторів, і, власне, акумуляторів розумної вартості, які б відповідали запитам споживачів. Тому найбільш перспективним напрямком розробок найближчого майбутнього є гібридні транспортні засоби (Hybrid electric vehicle, HEV) та гібридні транспортні засоби, що підключаються до мережі (Plug-in Hybrid electric vehicle, pHEV).
Кожна провідна компанія-виробник автомобілів проводить активні дослідження в галузі гібридних транспортних засобів. Незважаючи на це, у світі відсутнє єдине уявлення щодо оптимальної топології гібридного транспортного засобу. Відсутній також універсальний підхід щодо вибору оптимальних параметрів компонентів силової установки (потужність двигуна внутрішнього згоряння та електродвигуна, ємність та потужність акумуляторної батареї), які забезпечують максимальну економічність транспортного засобу за умов прийнятного співвідношення первинної вартості та експлуатаційних витрат.
Вочевидь, що необхідна розробка наукового підходу щодо вибору критеріїв якості при проектуванні гібридного силового агрегату транспортного засобу із оптимальними техніко-економічними показниками, а також інвестиції для поширення інноваційних технологій у повсякденне життя людини.
В рамках проекту HIM-GDE (Hybrid Improved Motor – Green Driving Efficiency) планується виконати науково-технічне обґрунтування вибору параметрів розробки гібридного силового агрегату транспортного засобу з двигуном внутрішнього згоряння в контексті підвищення енергоефективності, енергозбереження, екологічності та мінімізації вартості експлуатації.
Досягнення мети роботи передбачає вирішення наступних наукових і прикладних задач:
Значимість проекту для розв’язання економічних і екологічних проблем полягає в підготовці обґрунтованих науково-технічних рішень для поширення на ринку гібридних силових агрегатів конкурентоспроможної вартості, які б задовольняли сучасним вимогам із безпеки та екологічності.